889 badań przeprowadziła w roku szkolnym 2016/2017 wieruszowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna. Pod jej opieką znajduje się 31 szkół podstawowych, 17 przedszkoli publicznych i 3 niepubliczne, 9 gimnazjów oraz 3 szkoły ponadpodstawowe. Wydano m. in. 75 orzeczeń i 5 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz 231 innych opinii. Na temat działalności poradni rozmawiamy z dyrektor Barbarą Kucią.
Na czym tak właściwie polega wasza działalność?
Jesteśmy placówką, która na terenie powiatu wieruszowskiego świadczy pomoc psychologiczno - pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Zajmujemy się diagnozowaniem dzieci, opiniowaniem, orzekaniem do różnych form kształcenia. W szkołach prowadzimy działalność profilaktyczną, udzielamy bezpośredniej pomocy dzieciom na terenie poradni. Proponujemy różnego rodzaju terapie: logopedyczną, pedagogiczną, psychologiczną, biofeedback, z zakresu dysleksji i dysortografii, ale również zajmujemy się wspomaganiem pracy szkół i przedszkoli na terenie naszego powiatu.
W jakim wieku mogą trafić pod waszą opiekę dzieci?
Przyjmujemy dzieci już od urodzenia do zakończenia nauki w szkole ponadpodstawowej i ponadgimnazjalnej.
Kto stwierdza, że dziecko należałoby zdiagnozować w poradni? Są to nauczyciele, pedagodzy, czy bezpośrednio rodzice mogą o tym decydować?
Korzystanie z naszej pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne. Wniosek o diagnozę bądź jakąś inną pomoc psychologiczno – pedagogiczną zawsze składają rodzice. To nie znaczy, że np. nauczyciele w szkole nie mogą pokierować rodzica do poradni.
Jakie są najczęstsze przypadki, nad którymi musicie pracować w poradni?
Trudno je tak jednoznacznie określić. Diagnozujemy dzieci w kierunku orzekania do różnych form kształcenia, wydajemy opinie w kierunku dostosowania wymagań edukacyjnych w szkole, opinie, jeżeli stwierdzamy u dziecka dysleksję, dysortografię, dysgrafię albo różnego rodzaju inne opinie w takim kierunku, w jakim dziecko potrzebuje wsparcia w szkole.
Co w przypadku jeżeli dziecko urodzi się pod koniec grudnia a rodzic ma obawy czy poradzi sobie w szkole?
Istnieje możliwość wydania opinii o odroczeniu obowiązku szkolnego. Jej procedura jest taka sama, rodzice składają wniosek, my przeprowadzamy diagnozę i wydajemy opinię. Jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo, mimo że urodziło się w grudniu, to takiego odroczenia nie będzie.
Czy rodzice czasami naciskają na wydanie takiej opinii a wy nie możecie tego zrobić ponieważ wszystko wydaje się być w porządku?
Nie mieliśmy takich momentów żeby rodzic naciskał. Kiedy rodzicie przychodzą do poradni to raczej zależy im na uzyskaniu rzetelnej diagnozy i rzetelnej opinii wydanej na temat rozwoju dziecka.
A co jeśli pojawi się takie odroczenie obowiązku szkolnego? Czy w poradni znajdziemy pomoc?
Wtedy rodzic musiałby wnioskować o przyjęcie dziecka na terapię. Dziecko posiadające opinię może otrzymać również pomoc w szkole bądź przedszkolu. Mówiąc o szkole mam na myśli oddziały przedszkolne funkcjonujące przy placówkach. Mogą zostać zaproponowane zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i takie, które w jakiś sposób będą mu redukowały deficyty rozwojowe. Można to realizować na terenie poradni albo też na terenie przedszkoli.
Kto udziela pomocy w poradni?
Psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, pracuje również u nas doradca zawodowy, z tym że w tej chwili pracownicy mają już specjalizacje i np. jeden pracownik ukończył studia w zakresie neurologopedii, jeden w zakresie surdopedagogiki, dwóch w zakresie oligofrenopedagogiki i dwóch następnych ukończy studia w zakresie surdopedagogiki i tyflopedagogiki. Będziemy posiadać bardzo wykwalifikowaną kadrę.
Niebawem rozpocznie się realizacja projektu „Za życiem”. Na czym będzie on polegał?
Powiat wieruszowski podpisał porozumienie z Ministrem Edukacji Narodowej na realizację przez naszą placówkę zadania wynikającego z kompleksowego wsparcia dla rodzin. Jest to program rządowy. W tym porozumieniu zostało nam przydzielone zadanie wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczego na obszarze powiatu wieruszowskiego. W ramach tego programu będziemy przyjmować dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, u których stwierdzono niepełnosprawność albo dzieci zagrożone niepełnosprawnością. Będziemy prowadzić dla nich zajęcia z psychologiem, pedagogiem, logopedą i rehabilitantem, w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Ta pomoc również będzie dobrowolna i nieodpłatna.
Rozmawiał Patryk Hodera