Jak stworzyć środowisko pracy sprzyjające otwartej komunikacji?

Artukuł sponsorowany
2024-04-17 13:11

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na to, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników, jest wzmocnienie i usprawnienie komunikacji w organizacji. Choć z pozoru może wydawać się, że jest to proste zadanie, rzeczywistość wielu firm pokazuje, że to właśnie ten aspekt może być najtrudniejszym do zoptymalizowania i ulepszenia w organizacji. Jak zatem zabrać się za wzmacnianie otwartej komunikacji w firmie?

Związek komunikacji z zaangażowaniem pracowników

Badania przeprowadzone w 2020 roku przez Brunel University London wykazują bezpośredni związek między tworzeniem skutecznych strategii komunikacji wewnętrznej a większym zaufaniem współpracowników i większą motywacją do pracy. Trudno dziwić się tym wnioskom, bowiem takie zabiegi, jak np. tworzenie cyfrowych kanałów komunikacji czy grup dyskusyjnych wewnątrz firmy będą zwiększały zaangażowanie pracowników. Można zatem powiedzieć, że otwarta komunikacja jest niezbędna do tworzenia wspierającego miejsca pracy. Jak zatem o nią zadbać?

Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników dzięki komunikacji?

Tworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może być kluczem do budowania silnych relacji, a także sposobem na to, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników. Oto kilka kluczowych kroków, które mogą pomóc w stworzeniu takiego środowiska pracy:

  1. Ustalenie jasnych i jednoznacznych zasad komunikowania się w organizacji

Pamiętaj o tym, aby pracownicy wiedzieli, jakie są zasady i normy komunikacji wewnątrzfirmowej. Które zachowania są akceptowalne, a które nie powinny mieć miejsca w rozmowach między pracownikami. W celu unormowania tego obszaru możecie stworzyć swego rodzaju kodeks porozumiewania się i udostępnić go wszystkim pracowników np. z pomocą intranetu lub firmowego culturebooka - to z pewnością wpłynie na ich zaangażowanie.

  1. Stworzenie bezpiecznej przestrzeni do feedbacku

Kolejny istotny krok to zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa w aspekcie dzielenia się swoimi pomysłami, spostrzeżeniami oraz obawami, a także do udzielania sobie informacji zwrotnej. Pracownicy powinni czuć się swobodnie, wyrażając swoje opinie i pomysły, nie obawiając się krytyki czy osądu. Kultura feedbacku to doskonały sposób na to, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników i efektywność organizacyjną.

  1. Cykliczne szkolenia z zakresu komunikacji

Pamiętaj też, że otwarte komunikowanie się to kompetencja, którą można ćwiczyć i wzmacniać. Aby tego dokonać, możecie zainwestować w szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów czy budowania zaufania, aby umożliwić pracownikom rozwój w tym obszarze. Jeżeli chodzi o komunikacje, można powiedzieć, że trening czyni mistrza.

  1. Pielęgnowanie różnorodności i inkluzywności

Ostatni, ale nie najmniej ważny punkt na naszej liście dotyczy coraz powszechniejszego podejścia DEI, czyli różnorodności, równości i inkluzywności w miejscu pracy. To właśnie te obszary mają ogromny wpływ na zaangażowanie pracowników. Twórzcie środowisko pracy, które promuje otwartą komunikację, a także różnorodność perspektyw i doświadczeń w zespole. Inkluzywność powinna być priorytetem, aby każdy pracownik czuł się akceptowany i doceniany.

Środowisko pracy wspierające pracowników

Otwartość na feedback i aktywne słuchanie współpracowników. Tworzenie środowiska, w którym ceni się szczerość i gotowość do wyrażania swoich opinii. Transparentność i inkluzywność przejawiająca się na firmowych korytarzach oraz w organizacyjnej korespondencji. Dbanie o stały napływ nowej wiedzy i szlifowanie umiejętności komunikacyjnych. Te wszystkie elementy to gotowy przepis na to, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników. Dlatego warto poświęcić czas i zasoby na budowanie kultury organizacyjnej opartej na otwartej komunikacji.

Autor:
Materiał nadesłany

Galeria

Komentarze

Komentarze zostały wyłączone.