Samodzielne postawienie znaku drogowego jest niezgodne z prawem, chyba że robimy to na prywatnej drodze/działce. To jedyna sytuacja, w której nie narażamy się na konsekwencje prawne z tytułu ustawienia znaku drogowego na własną rękę. Co jednak ze znakami zakazu, które występują w przestrzeni publicznej? Przepisy są jednoznaczne. Pod żadnym pozorem nie można stawiać znaków zakazu bez zgody zarządcy drogi lub innego podmiotu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Niestety, ale w Polsce nie ma prawnego przyzwolenia co do tego, aby postawić znaki zakazu w dowolnie wybranym miejscu. Kodeks karny z góry zakłada konsekwencje prawne oraz finansowe wobec osób, które dopuszczą się takiego działania. Jedyna sytuacja, w której możemy samodzielnie ustawić znaki zakazu, to działania w obrębie prywatnej posesji. Warunkiem jest jednak, że znak drogowy zostanie ustawiony na jezdni, która nie łączy się z drogą publiczną. W przeciwnym razie takie działania bez zgody zarządcy również mogą skończyć się nieprzyjemnościami.
Jeśli masz prywatną posesję i nie chcesz, aby ktokolwiek wjeżdżał na nią bez Twojej zgody, koniecznie zaopatrz się w certyfikowane znaki zakazu. Znajdziesz je w sklepie internetowym pod adresem: https://znakidrogowe24.pl/znaki_drogowe_zakazu.
W celu postawienia znaku drogowego zakazu musimy przede wszystkim sprawdzić, kto zarządza daną drogą. To niezbędne, aby złożyć następnie gotowy wniosek do odpowiedniego podmiotu, który zajmie się rozpatrzeniem sprawy. Za postawienie znaków zakazu na drogach publicznych odpowiadają zarządcy, czyli:
Zależnie od tego, na jakiej drodze ma zostać ustawiony znak zakazu, powinniśmy skontaktować się z odpowiednim podmiotem zarządzającym. Ten musi znać regulacje wynikające z Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Z racji tego, że na drogach publicznych nie możemy na własną rękę postawić znaku zakazu ani żadnego innego oznaczenia, konieczne jest złożenie stosownego wniosku do wybranego zarządcy. Pismo powinno zawierać:
Gotowe wzory wniosku można znaleźć w internecie. Wystarczy uzupełnić go poprawnymi danymi i wysłać pisemnie lub elektronicznie do zarządcy drogi. To wystarczy, aby dany podmiot zapoznał się ze sprawą i postanowił, co zrobić ze złożoną prośbą.
Regulacje prawne w Polsce jasno wskazują na liczne konsekwencje dla osób, które na własną rękę i bez zgody zarządcy ustawią znak zakazu lub jakiekolwiek inne oznaczenie na drodze publicznej. Zgodnie z Kodeksem wykroczeń, a dokładnie Art. 85, samowolne ustawianie, niszczenie i uszkadzanie znaków jest zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Znak zakazu można legalnie postawić w pojedynkę wyłącznie na prywatnej posesji i to w taki sposób, aby ten nie wpływał w żadnym stopniu na ruch publiczny. Warto też dodać, że zarządcy dróg odpowiedzialni za ustawienie znaków, powinni mieć dostęp do certyfikowanych znaków drogowych.
Takie można zamówić w sklepie internetowym Znakidrogowe24. Znak zakazu z oferty tego sklepu jest gwarancją odpowiedniej odblaskowości, kolorystyki i wytrzymałości, dzięki czemu oznakowanie posłuży w infrastrukturze drogowej wiele lat.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393