CPK o nowych krokach. NIK o opóźnieniach

Nowe informacje w sprawie kolei szybkich prędkości
2022-01-16 11:33

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Ten 170-kilometrowy odcinek to część tzw. “igreka”, dzięki któremu podróż koleją np. ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.

Najnowsza umowa dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla linii: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Większość tego odcinka tzw. szprychy nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego (oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem). Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to 42,9 mln zł netto.

- Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków - przekazano na stronie CPK. 

- Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycji Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju - powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. 

Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godz. 55 min (dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje ok. 3 godz.). Do Kalisza da się dojechać ze stolicy w 1 godz. 20 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie). Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania:do Kalisza do 35 min (dziś 1,5 godz.) i do Łodzi do 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godz. i 40 min.

Tymczasem Najwyższa Izba Kontroli przekazuje:

"Największa obecnie rządowa inwestycja w Polsce czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego już na starcie ma opóźnienie. NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone. W dodatku: nadal nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt. Aby nowy port lotniczy (komponent lotniczy) był opłacalny musiałby obsłużyć w 2030 r. – 24,3 mln pasażerów, a nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł. W ocenie NIK, niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści, zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych, jakie ma przynieść budowa największego lotniska w naszym kraju. Szczególnie w sytuacji załamania na rynku lotów pasażerskich z powodu pandemii".

Galeria

Komentarze

Komentarze publikuje się korzystając z narzędzia Facebooka.
Użytkownik publikuje treść komentarza na własną odpowiedzialność i jest to jego prywatna opinia. Aby zgłosić naruszenie należy kliknąć link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i obowiązujące zasady korzystania z platformy Facebook dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/policies
Właściciel i wydawca portalu tugazeta.pl nie odpowiada za treść publikowanych komentarzy.
Aby dodać komentarz musisz w pierwszej kolejności być zalogowany na portalu facebook.com
Jesteś już zalogowany ? Odśwież stronę