Apelują do prezydenta i ministra

Inicjatywa Rady Miejskiej w Wieruszowie
2020-03-12 07:03

Rada Miejeska w Wieruszowie w związku ze znacznym wzrostem kosztów gospodarki odpadami komunalnymi, które mają negatywny wpływ na budżet gospodarstw domowych zwraca się z apelem do Pana Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej i Pana Ministra Środowiska o uporządkowanie rynku gospodarki odpadami komunalnymi oraz przeprowadzenie w tej sprawie publicznej debaty z udziałem samorządów.

Analizując koszty i stawki opłat należy pamiętać, że ustawodawca nałożył na samorządy obowiązek samofinansowania się systemu odbioru odpadów. Oznacza to, że gmina ani nie może zarabiać na opłatach za odbiór odpadów, ani nie może do tego systemu dopłacać z innych środków budżetowych –całość opłat zbieranych przez gminę ma finansować wyłącznie i w pełni koszty funkcjonowania systemu odbioru odpadów. Koszty zagospodarowania odpadów rosną z roku na rok w zastraszającym tempie. Zaznaczyć należy, że wpływ na to ma obowiązujące i niestabilne prawo, które nakłada na firmy zajmujące się zagospodarowaniem odpadów dodatowe wymogi i opłaty. Można tu wskazać jako przykład, min.

– wysokie opłaty za korzystanie ze środowiska, w tym za składowanie i magazynowanie odpadów w postaci tzw. opłaty marszałkowskiej, której wysokość jest ustalana w drodze rozporządzenia Rady Ministrów i waloryzowana w drodze obwieszczenia ministra środowiska. Jeszcze w 2013 r. jej wysokość wynosiła 115,41 zł, w 2014 r. – 119,68 zł, w 2017 r. – 120,76 zł, a w 2019 r. – już 170 zł. Natomiast od 1 stycznia 2020 r. decyzją rządu ww. opłata została podniesiona o 100%, i obecnie wynosi 270,00 zł,.

– wzrost cen za zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych w instalacjach komunalnych;

– dopuszczenie we wrześniu 2018 r. przez władze centralne importu do Polski odpadów z innych krajów spowodowało zwiększenie ilości surowców na rynku wskutek wzrostu podaży nastąpił spadek cen surowców (bardzo trudny rynek zbytu surowców wtórnych i jednocześnie spadają ceny surowców),

– zwiększona ilość wytwarzanych odpadów zmieszanych i odpadów segregowanych,

– pojawienie się dodatkowych kosztów po stronie gmin, określonych rozporządzeniem ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów zmieniający termin wdrożenia nowego, 5-frakcyjnego systemu selektywnej zbiórki odpadów, tzn. podstawowym składnikiem kosztowym są dwa elementy, tj. koszty zbierania i koszty zagospodarowania. Każda dodatkowa frakcja, a jak wiemy tych frakcji jest 5, generuje wyższe koszty systemu spowodowane min. dodatkowym kursem śmieciarki, wymiana pojemników z żółtą klapą (odpady suche) na pojemnik koloru żółtego z napisem „metale i tworzywa sztuczne”, wyposażeniem każdej nieruchomośći zamieszkałej w dodatkowy pojemnik na papier (miasto i sołectwa), dodatkowym pojemnikiem na BIO w zabudowie wielorodzinnej na terenie miejskim i w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej na terenie wiejskim,

– niezmiernie kosztotwórcze są także ostatnie regulacje związane z przeciwdziałaniem niekorzystnym zjawiskom jak płonące wysypiska i składowiska (2018 rok) - systemy przeciwpożarowe oraz kosztowne urządzenia wizyjnego monitoringu miejsc składowania i magazynowania,

– obowiązek uiszczania gwarancji finansowych,

– wszystkie firmy będą musiały na nowo ubiegać się o zezwolenia na gospodarowanie odpadami,

– w nowych rozdaniach przetargowych przedsiębiorcy muszą uwzględniać wzrost płacy minimalnej, cen paliwa, kosztów zakupu i utrzymania taboru,

– cementowniom należy płacić za przyjęcie odpadów na paliwa alternatywne – wcześniej cementowanie płaciły za przyjęcie odpadu,

W konsekwencji powyższych faktów skokowo rosną ceny za wywóz odpadów, co jest dużym
obciążeniem dla Gmin. Gmina Wieruszów, tak jak inne samorządy powtarza przetarg na odbiór i

zagospodarowanie odpadów komunalnych z nadzieją na obniżenie oferowanych cen. Oferta, która była jedyną zakładała podniesienie stawki za odbiór odpadów aż o 300% - 400%. W tym miejscu należy podnieść, że na terenie Gminy Wieruszów znajduje się gminne składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Teklinowie. W obowiązującym planie gospodarki odpadami komunalnymi dla Województwa Łódzkiego na lata 2016 – 2022 z uwzględnieniem lat 2023 – 2028 z załącznikami został przyjęty przez Sejmik Województwa Łódzkiego uchwałą nr XL/502/17 z dnia 20 czerwca 2017 roku w podjętej uchwale zaplanowano do rozbudowy 8 składowisk odpadów komunalnych o statusie instalacji komunalnej do przetwarzania odpadów komunalnych w tym składowisko odpadów komunalnych w Teklinowie. W kwietniu 2019 r.Gmina Wieruszów wnioskowała o zwiększenie pojemności całkowitej ww. składowiska do Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi w związku z aktualizacją Wojewódzkiego Łódzkiego Planu Gospodarki Odpadami (WŁPGO) na lata 2019-2024 z uwzględnieniem lat 2025-2031. Mamy nadzieje, ze zaktualizowany WŁPGO będzie pozytywnie zaakceptowany przez Ministerstwo Środowiska dla Gminy Wieruszów, tj zwiększenie całkowitej pojemności gminnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Teklinów (niebawem projekt WŁPGO ma zostać przekazany do konstultacji samorządom). Obecnie przejęciem gminnego składowiska są zainteresowane dwa podmioty, które planują rozbudować składowisko o nowe kwatery wraz z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej. Mogłoby to w przyszłości znależć odzwierciedlenie w niższych cenach za zagospodarowanie odpadów komunalnych jaką muszą ponosić mieszkańcy na rzecz gminy.

Możliwe jest zahamowanie tego niepokojącego wzrostu cen poprzez regulację rynku gospodarki odpadami, tak jak regulowane są rynki dostaw gazu czy energii elektrycznej. Bez takich regulacji i poprzedzającej je debaty obecne warunki mogą w przyszłości sprzyjać dalszej monopolizacji rynku gospodarki odpadami i zmowom cenowym.

Rada Miejska apeluje o:

–zajęcie się tym problemem oraz o przeprowadzenie konsultacji z samorządami dotyczących propozycji rozwiązania problemu wzrostu kosztów odbioru odpadów dla mieszkańców,

–otwartą debatę i edukację społeczeństwa na temat zasad mądrej gospodarki odpadami pod kątem coraz ostrzejszych norm segregacji odpadów i rosnącej konsumpcji, która ma bezpośredni wpływ na coraz większą liczbę odpadów,

–uruchomienie ogólnopolskiego systemu dotyczącego kaucjonowania opakowań typu PET, szklanych typu butelki po napojach oraz aluminiowych typu puszki po napojach, który może wygenerować następujące korzyści:

–zmniejszenie ilości odpadów szklanych i z tworzyw sztucznych w pojemnikach do segregacji odpadów komunalnych, co przełoży się na zmniejszenie częstotliwości ich odbioru (w zabudowie wielorodzinnej), a tym samym obniży koszty zagospodarowania tych odpadów,

–zwiększenie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych,

–ograniczenie spalania w paleniskach domowych tworzyw sztucznych,

–zwiększenie ilości dostępnego surowca do produkcji butelek typu PET,

–zmniejszenie zapotrzebowania na nowe surowce do produkcji butelek szklanych i plastikowych typu PET, a więc zmniejszenie szkodliwej działalności produkcyjnej tego opakowania dla środowiska,

–mieszkańcy zaczną dostrzegać bezpośrednie korzyści ekonomiczne z segregacji odpadów.

–zdynamizowanie praz związanych z wprowadzeniem w Polsce rzeczywistego systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) i stworzenie mechanizmów wymuszających partycypację finansową ze strony przemysłu w kosztach zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych przez gminy. Środki pochodzące z ROP powinny być kierowane od podmiotów samorządowych celem obniżenia opłat ponoszonych przez mieszakańców,

–podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia elastyczności przepisów stanowiących podstawę do tworzenia przez gminy lokalnych systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w taki sposób aby gminy mogły uwzględniać specyfikę lokalną oraz rzeczywiste potrzeby mieszkańców,

–wszelkie kolejne zamiany w prawie odpadowym powinny być uzgadninane z partnerami
samorządowymi oraz wnikliwie analizowane pod kątem ich wpływu na koszty funkcjonowania gminnych
systemów gospodarki odpadami oraz na wysokość stawek opłat za odbiów i zagospodarowanie odpadów
komunalnych,

–zwiększenie wnioskowanej pojemności całkowitej gminnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne znajdującego się w Teklinowie, gm. Wieruszów, zgodnie z projektem Programu Gospodarki Odpadami Komunalnymi Województwa Łódzkiego przygotowanego przez Urząd Marszałkowski w Łodzi w celu umożliwienia rozbudowy ww. składowiska do 350 000 m3 a tym samym możliwość obniżenia cen za zagospodarowanie odpadów komunalnych dla Mieszkańców naszej Gminy.

Edukacja społeczeństwa na temat zasad mądrej gospodarki odpadami pod kątem coraz to bardziej zaostrzonych norm segregacji odpadów i rosnącej konsumpcji, która ma bezpośredni wpływ na coraz większą liczbę odpadów i troska o budżety domowe mieszkańców Gminy Wieruszów skłania nas do wystosowania niniejszego apelu.

Galeria

Komentarze

Komentarze publikuje się korzystając z narzędzia Facebooka.
Użytkownik publikuje treść komentarza na własną odpowiedzialność i jest to jego prywatna opinia. Aby zgłosić naruszenie należy kliknąć link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i obowiązujące zasady korzystania z platformy Facebook dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/policies
Właściciel i wydawca portalu tugazeta.pl nie odpowiada za treść publikowanych komentarzy.
Aby dodać komentarz musisz w pierwszej kolejności być zalogowany na portalu facebook.com
Jesteś już zalogowany ? Odśwież stronę