Sukces rodzimej polskiej firmy na rynku międzynarodowym

30 LAT TRADYCJI
2021-06-10 11:22

Rok 2021 stał się niezwykle ważną datą w historii działalności przedsiębiorstwa. Upływa bowiem 30 lat od momentu założenia firmy Marko. 15 czerwca 1991 roku Marek i Grażyna Marszałkowscy otworzyli zakład masarski, produkujący wędliny i mięso na potrzeby własnego punktu sprzedaży, niewielkiego przyzakładowego sklepiku. 

Choć początki działalności firmy nie były łatwe, przypadały bowiem na lata transformacji ustrojowej, kiedy to interesy robiło się błyskawicznie i równie błyskawicznie zakłady upadały, firma Marko – Walichnowy obecna jest na rynku do dnia dzisiejszego!

Minione trzy dekady działalności to historia systematycznego i konsekwentnego rozwoju przedsiębiorstwa. Wartości, które przyczyniły się do powstania naszej rodzinnej firmy oraz pomogły nią kierować i zarządzać aż do momentu, w którym się teraz znajduje to: tradycja i jakość, innowacyjność i rozwój oraz odpowiedzialność i wiarygodność z partnerami biznesowymi. 30 lat na rynku to dla nas czas podsumowań. Prześledźcie historię działalności firmy razem z nami.

 

Grażyna i Marek Marszałkowscy – założyciele firmy.

Początki działalności firmy Marko, lata  1991 – 1996

Na zdjęciu kierownik produkcji Eugeniusz Dajcz.Gotowa partia wędlin.

Rozbiór mięsa. Sierpień 1991r.

- "Historia naszej firmy sięga końca  lat 80 XX wieku.  Prowadziłem wówczas hodowlę trzody chlewnej. Narodził się pomysł na założenie własnego zakładu masarskiego i produkcję wędlin. Starczyło mi odwagi to jakże ryzykowne na  ówczesne czasy przedsięwzięcie.W Polsce przypadał wtedy  okres transformacji ustrojowej. W zawrotnym tempie powstawało wiele nowych prywatnych przedsiębiorstw  i w równie szybkim tempie firmy te upadały. Tylko nielicznym udało się przetrwać. " – opowiada Marek Marszałkowski, współzałożyciel firmy.

W 1991r  zakład zatrudniał 30 pracowników, produkowano około 3 tony wyrobów dziennie.

Produktem flagowym była w tamtych czasach kiełbasa Mortadela Walichnowska – opracowana według tradycyjnej receptury,  z dodatkiem papryki i pieczarek.    
Nowy zakład w zdumiewająco szybkim tempie zyskiwał uznanie wsród klientów, zarówno tych miejscowych,  jak i z pozostałych regionów kraju. Przy zakładowym sklepiku  ustawiały się kolejki ludzi ze wszytkich stron Polski.

Od początku istnienia firmy Marko dążyliśmy do nieustannego rozwoju i powiększania działalności. Przedsiębiorstwo produkujące i sprzedające więcej jest w stanie działać efektywniej i obniżać koszty.

W dwa lata od rozpoczęcia działalności firma uruchomiła produkcję wyrobów drewnianych oraz przetwórstwo owocowo-warzywne. Rozbudowaliśmy  tym samym portfolio,  a co za tym idzie, całe przedsiębiorstwo.


Firma szybko przechodziła przez kolejne etapy rozwoju. Wraz z powiększaniem asortymentu produkowanych wyrobów zmienia się organizacja firmy.  
Od 1996r. zakłady mięsne „Marko” składały się z trzech odrębnych jednostek:

„Marko” – zakłady Mięsne .
„Marko-Pek”  - Zakład Produkcji Konserw i Przetworów Owocowo-Warzywnych
„Marko-Las” – Zakład Produkcji Drzewnej.

 Fot. Zakład w latach 90. XX wieku.

Z biegiem lat firma przekształciła się z małego zakładu w wysokowydajne przedsiębiorstwo oferujące swoim klientom około 100 wysokiej jakości  wyrobów mięsnych i wędliniarskich opartych na tradycyjnych, staropolskich recepturach. W portfelu produktów firmy Marko mogliśmy znaleźć m.in.: kiełbasy, wędzonki, wędliny z drobiu, zapiekane pasztety i pieczenie, konserwy mięsne, przetwory owocowe i warzywne.  

W niespełna 5 lat od rozpoczęcia działalności zwiększono produkcję prawie dziesięciokrotnie. Każdego dnia prawie 400 – osobowa załoga przerabiała 30 ton mięsa. Produkty sprzedawane były we własnych sieciach hurtowni w 24 województwach i w dwóch sklepach firmowych mieszczących się w Walichnowach oraz w Kępnie. Do zwiększenia rozpoznawalności znaku firmowego przyczyniło się także reklamowanie marki na targach  wystawienniczych m.in. w prestiżowych Międzynarodowych Targach Rolnictwa „ POLAGRA” w Poznaniu.

Działając w myśl zasady, że „nie zostajesz dostrzeżony, jeśli się nie pokażesz” co roku braliśmy udział w targach, co zaowocowało zdobyciem nowych klientów.   
Uzyskaliśmy uprawnienia eksportowe dla konserw m.in. do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, Czech, Słowacji, Bułgarii oraz na Węgry. Nasz znak firmowy „MARKO" stał się rozpoznawalny nie tylko w kraju, ale także na rynkach zagranicznych.

Ogromnym wyróżnieniem w tym okresie było zdobycie przez Marka Marszałkowskiego tytułu „Agrobiznesmena roku 1994” w ogólnopolskim konkursie miesięcznika  "Agrobazar" i redakcji I Programu Polskiego Radia. Dyplom oraz honorową szablę wręczył Markowi Marszałkowskiemu ówczesny Minister Rolnictwa Andrzej Śmietanko.

Kolejne ważne wyróżnienia na arenie krajowej

Jesteśmy dumni z tego, że dzięki uznaniu naszych klientów oraz wysokim standardom produkcji, nasze wyroby uzyskały liczne nagrody, dyplomy i wyróżnienia podczas targów, wystaw oraz konkursów. Golonka walichnowska, będąca jednym z naszych flagowych produktów zdobyła Złoty Medal Polagra 1999 oraz dyplom za II miejsce podczas Konkursów Wędliniarskich 2011r. Laureatką wielu nagród jest także Szynka Walichnowska, która zdobyła m.in. Złoty Medal Polagra 2001 oraz Salceson Chłopski-Walichnowski nagrodzony Złotym Medalem Polagra 2005.


Zarówno Golonka Walichnowska jak i Szynka Walichnowska są laureatami prestiżowej nagrody „Teraz Polska”. Świadczy to o najwyższej jakości tych tradycyjnych produktów mięsnych.

Godny podkreślenia jest fakt otrzymania w 1999r przez właściciela pana Marka Marszałkowskiego Złotego Krzyża Zasługi z rąk ówczesnego Prezydenta RP pana Aleksandra Kwaśniewskiego za dokonania w zakresie rozwoju przedsiębiorczości.

Nadanie Markowi Marszałkowskiemu przez Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego Złotego Krzyża Zasługi. Rok 1999.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)

Oprócz dbania o wysoką jakość produktów, duży nacisk kładziemy także na działania związane z troską o środowisko, relacje ze społecznością lokalną czy samymi pracownikami. Podejmujemy inicjatywy i inwestycje, które minimalizują negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko. Firma od początku wspomagała lokalne, jak i ogólnokrajowe instytucje i osoby.

Od kilku lat pomagamy wielu instytucjom społecznym i kulturalnym: szkołom, przedszkolom, szpitalom, ośrodkom sportowym czy domom dziecka.
Firma nie jest obojętna także wobec akcji zbierania pieniędzy czy paczek żywnościowych dla osób chorych i potrzebujących.
Z okazji jubileuszu organizujemy rodzinne festyny z licznymi atrakcjami dla naszych pracowników.

Stały rozwój pracowników, stwarzanie możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności to istotny aspekt dla firmy. Dbamy  o podnoszenie kwalifikacji załogi poprzez udział w szkoleniach zarówno węwnętrznych jak i zewnętrznych prowadzonych przez wyspecjalizowanych instruktorów.  
Zawsze angażowaliśmy się we wszystkie działania, niejednokrotnie wychodząc sami z ciekawymi inicjatywami rozwoju naszego regionu.

„MARKO”   bliżej Europy - ekspansja na rynki zagraniczne

Rozwój oraz innowacyjność od początku wyznaczają ściężkę Marko. To klucz do sukcesu na rynku międzynarodowym. Dywersyfikacja, ciągły rozwój oraz inwestycje mamy wpisane w długofalowe plany strategiczne. Dlatego stawiamy nowoczesne obiekty oraz linie produkcyjne, pozwalające na utrzymanie wysokich standardów i dające gwarancję bezpieczeństwa produkowanej przez nas żywności.

W latach 2001-2004 otworzyliśmy nowe hale produkcyjne. Załoga liczy już ponad 1000 osób. Wytwarzamy kilkadziesiąt asortymentów wyrobów mięsnych i wędliniarskich dostarczanych do sklepów firmowych i  hurtownii zlokalizowanych głównie w południowej i zachodniej Polsce, których liczba rośnie z roku na rok.  Rozszerzamy dustrybucję także o sieci handlowe.

Otwarcie nowych hal prodykcyjnych 2001 r. i 2004 r.

Gwarancję spełnienia zarówno krajowych jak i międzynarodowych wymagań prawa żywnościowego dają uzyskanie przez nas certyfikaty systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności BRC  oraz IFS. Certyfikaty BRC i IFS dają wysoką pewność bezpieczeństwa oraz jakości żywności.  
 

Inwestowanie w nowe obszary i uważna obserwacja konkurencji to przepis na osiągnięcie sukcesu, dlatego po wstąpieniu naszego kraju do struktur Unii Europejskiej (2004 r) poszerzamy działalność o kolejne rynki zbytu.  Międzynarodowe skalowanie biznesu staje się kolejnym, naturalnym krokiem na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Następuje dynamiczny rozwój eksportu  produktów, a w szczególności mięsa wołowego i wieprzowego.  
Możliwość zwiększenia swojej obecności na rynkach europejskich daje nam udział w prestiżowych targach rolno spożywczych:  Sial Paris, Sial Dubai oraz Anuga Koln.

Dzięki nowej grupie odbiorców wzrasta przewaga konkurencyjna firmy. Stajemy się marką rozpoznawalną także na europejskim rynku. Otwarcie się na rynki zagraniczne to przełomowa chwila.

Targi Anuga Koln 2019 r.

Rok 2012 staje się kolejną ważna datą w historii działalności firmy.  

Zostajemy uznani za najbardziej dynamiczne przedsiębiorstwo sektora branży mięsnej w województwie łódzkim.
 

Pierwsze miejsce w łódzkim rankingu Gazele Biznesu to ogromne wyróżnienie.

- „…współpracujemy zarówno z małymi firmami, które odbierają małe ilości towaru, jak i z dużymi hurtownikami. Wciąż inwestujemy, choć jest to trudne w obecnych czasach. (….) Stawiamy na innowacje, która ogranicza koszty i pomaga w byciu konkurencyjnym na rynku. Inwestycje mamy wpisane w długofalowe plany strategiczne …” – podkreśla Michał Marszałkowski, udziałowiec firmy.

Co roku znajdujemy się w gronie laureatów rankingu Gazele Biznesu. Obecność w rankingu oznacza, że firma należy do elity małych i średnich przedsiębiorstw, nie tylko dynamicznie się rozwija , ale jest także transparentna. Bez wiarygodności bowiem nie jest możliwe przetrwanie żadnego przedsiębiorstwa.

Firma Mark’s zwycięża w łódzkim rankingu Gazele Biznesu 2012r.

(fot. arch. Puls Biznesu)

Najszybciej rozwijająca się firma polska w regionie

Mimo wielu wyzwań oraz zmnieniających się uwarunkowań rynkowych firmie udaje się zachować dynamiczny rozwój.

Potwierdzeniem tego faktu jest to, że na  przestrzeni 30 lat z niewielkiego zakładu powstała firma zatrudniająca na ten moment ponad 650 pracowników i oferująca w swojej palecie produktowej około 140 specjałów, o mocach produkcyjnych  siegających 250 ton dziennie! W porównaniu z 1991 rokiem oznacza to wzrost o prawie 620 pracowników a wzrost dziennej produkcji o ponad 8233 %. Od początku roku 2010 firma działa pod nazwą P.P.H.U. Mark’s sp. z o.o. Posiadamy dwa wyspecjalizowane zakłady: w Walichnowach – zakład produkcji wędlin i rozbioru mięsa oraz w miejscowości Muchy  – ubojnię bydła oraz 30 sklepów firmowych głównie w południowej i zachodniej Polsce.

Współpracujemy z największymi sieciami handlowymi w kraju. By dostosować się do potrzeb rynku i sprostać oczekiwaniom konsumentów zakład ciągle inwestuje w rozwój własnej infrastruktury, park maszynowy i załogę.

Dzięki pasji, zaangażowaniu, ciągłemu rozwojowi i innowacyjności podtrzymujemy tradycje masarskie sprzed 30 lat łącząc je z aktualnymi, wciąż rosnącymi wymaganiami konsumentów. Poza ciagłym umacnianiem pozycji rynkowej w Polsce, intensywnie rozwijamy się także na rynkach zagranicznych.  Obecnie produkty dostarczamy do  27 krajów na całym świecie.  Eksport odgrywa duże znaczenie dla firmy Marko, dlatego też długoterminowe perspektywy globalnego popytu na mięso wołowe i wieprzowe mamy uwzględnione w swoich strategiach.

W działalność firmy zaangażowani są nie tylko jej twórcy, ale również od kilkunastu lat dwaj synowie, najstarszy Michał Marszałkowski  - dyrektor zarządzający oraz młodszy Piotr Marszałkowski – specjalista ds. sprzedaży.

Udowodniliśmy, że rodzima firma z polskim kapitałem jest w stanie osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. Lata intensywnej pracy spowodowały, że dziś jesteśmy najszybciej rozwijającą się firmą w województwie łódzkim. Pierwsze miejsce na liście regionalnej Diamenty Forbesa 2020, czyli najszybciej rozwijających się polskich firm to ogromnie wyróżnienie.

I miejsce na liscie regionalnej  Diamenty Forbesa 2020r. - wojewodztwo łódzkie

P.P.H.U. Mark’s sp. z .o.o. 2021r.

Jesteśmy świadomi tego, że nie byłoby nas w tym miejscu, gdyby nie zaangażowani, doświadczeni i kompetentni pracownicy. Nasza załoga jest niezaprzeczalnie sekretem sukcesu firmy. Wasze zaangażowanie i pasja przyczyniły się do obecnej pozycji  przedsiębiorstwa. To Wam należą się wyrazy uznania i podziękowania za czynny udział w rozwoju firmy.

Z okazji 30 Jubileuszu wszytkim naszym Pracownikom, Klientom i Partnerom Biznesowym składamy najserdeczniejsze podziękowania za dotychczasową współpracę.

Zarząd

Kadra pracownicza 25 maja 2021 r.

www.marks.biz.pl

Komentarze

Komentarze zostały wyłączone.