Szkoła nie do poznania!

PSM w Kępnie po gruntownym remoncie
2021-03-21 19:40

Do termomodernizacji i przebudowy Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. A. Tansmana w Kępnie przygotowywała się od wielu lat. Ostatnia duża inwestycja odbyła się w latach 2011 – 2013, w związku z kapitalnym remontem dachu i schodów zewnętrznych od strony ulicy, rekonstrukcją zniszczonych elementów architektonicznych elewacji budynku, wymianą ogrodzenia łącznie z bramą wjazdową oraz wyłożeniem wjazdu kostką granitową.

Od 2011 r. Szkoła trzykrotnie aplikowała o dofinansowanie ze środków pozostających w dyspozycji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Infrastruktura Szkolnictwa Artystycznego dla zadania „Modernizacja PSM I st. w Kępnie”. W 2013 r. Szkoła zleciła wykonanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej na przeprowadzenie kapitalnego remontu budynku, obejmującego remont stropów i przebudowę poddasza. - Obecne rozmieszczenie pomieszczeń na piętrze po naniesieniu niewielkich zmian stanowi odzwierciedlenie projektu, nad którym miałam wówczas przyjemność współpracować z architektem – powiedziała Magdalena Pacholik – dyrektor szkoły.

Powodem odmowy dofinansowania dla ww. zadania, o które Szkoła aplikowała po raz trzeci w 2013 r. było zakwalifikowanie PSM I st. w Kępnie do projektu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego związanego z termomodernizacją państwowych placówek szkolnictwa artystycznego. Podjęta decyzja rozbudziła w nas nadzieję na zmiany i choć wiadomo było, że na realizację trzeba będzie jeszcze poczekać ogarnęła nas ogromna radość – powiedziała Magdalena Pacholik.

Zamierzenie inwestycyjne, którego beneficjentem było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zrealizowane zostało jako projekt systemowy w ramach działania 9.3 „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej”, Priorytet IX „Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna” Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2007-2013”. U podstaw tego projektu leżała realizacja przez resort strategicznego działania, jakim było zapewnienie optymalnych warunków dla procesu kształcenia artystycznego poprzez modernizację infrastruktury szkół artystycznych w Polsce. Przedsięwzięcie przebiegało dwuetapowo. Przedmiotem pierwszego etapu było opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej. Drugi etap to właściwa realizacja robót, projekt systemowy pn. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce”, sfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz środków MKiDN - budżetu państwa. Beneficjentem projektu było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych Centrum Edukacji Artystycznej.

Właściwa realizacja robót w kępińskiej Szkole Muzycznej w pierwszej kolejności planowana była na 2018 r. Z uwagi na konieczność wykonania szeregu dodatkowych prac (w tym wymiany stropów) generujących ogromne nakłady finansowe w ramach kosztów niekwalifikowanych realizacja projektu docelowo została przesunięta na rok następny. Ten czas został wykorzystany na wykonanie projektu aranżacji wnętrz, którego celem było wytyczenie kierunku stylistycznego, sprecyzowanie potrzeb Szkoły w zakresie różnych rozwiązań i wyposażenia, wybór materiałów, wzorów, kolorów itd. oraz oszacowanie kosztów. Do współpracy zaprosiłam architekta, należącego wcześniej do zespołu przygotowującego dokumentację projektową związaną z termomodernizacją. Zależało mi bowiem na kompatybilności całości dokumentacji. Marzyłam o wyburzeniu ściany działowej oddzielającej salę koncertową od sali do niej przylegającej i wstawieniu ścianki przesuwnej oraz dobrej akustyce i montażu klimatyzacji w sali koncertowej. Zależało mi na zamontowaniu listew odbojowych w ciągach komunikacyjnych i okładzinie ściennej do wysokości tych listew chroniącej ściany przed zabrudzeniem oraz podświetlanych gzymsach dekoracyjnych. Od początku miałam pomysł na zmianę funkcji wielu pomieszczeń. Marzyłam o podświetlanej gablocie poświęconej patronowi szkoły, wysuwanym ekranie projekcyjnym w sali koncertowej, monitorach do podglądu sceny, lustrzanej ścianie i monitorze interaktywnym w sali rytmiki, kotarach zaciemniających i roletach okiennych, a także remoncie toalet. To wszystko i wiele innych pomysłów oraz rozwiązań zaproponowanych również przez architekta zostały zawarte w tym dokumencie – powiedziała Magdalena Pacholik.

Ostatecznie prace związane z przedmiotowym projektem pn. „Przebudowa i termomodernizacja budynku PSM I st. im. Aleksandra Tansmana w Kępnie” rozpoczęły się 03.06.2019 r. a zakończyły 30.03.2020 r. Docelowo inwestycja ta została poszerzona o szereg dodatkowych prac budowlanych, wykończeniowych, w tym dotyczących aranżacji i wyposażenia wnętrza. Głównym wykonawcom została firma budowlana CzęstoBud z Częstochowy. Nadzór inwestorski pełniła p. Anna Dűrr. Nad aranżacją wnętrz na etapie realizacji prac czuwała p. architekt Iwona Jerczyńska – Wylęga, z którą miałam już przyjemność wcześniej współpracować. Rolą p. architekt był wybór dosłownie wszystkich materiałów do wykończenia wnętrz, kolorów, wzorów, a także zaprojektowanie układu paneli akustycznych w sali koncertowej i salach lekcyjnych oraz wykładziny dywanowej na poddaszu, wszystkich mebli i schodów od strony podwórza – powiedziała p. Magdalena Pacholik.

W ramach kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych wymienione zostały m.in. stropy, schody prowadzące na poddasze, okna, drzwi wewnętrzne i zewnętrzne, wszystkie instalacje, grzejniki i oprawy oświetleniowe na energooszczędne. W sali koncertowej została zainstalowana klimatyzacja. Poddasze zostało całkowicie przebudowane i docieplone, a nieużytkowa dotąd jego część zaadaptowana na sale lekcyjne. W toaletach na parterze przeprowadzony został kapitalny remont wraz z wymianą białego montażu. W piwnicy wykonano ocieplenie wraz z izolacją fundamentów i podłóg. W całej szkole zamontowane zostały osłony na grzejniki, karnisze okienne i rolety tkaninowe. Szkoła została wyposażona w nowe meble kuchenne i zmywarkę pod zabudowę, dwa monitory wysuwany ekran z rzutnikiem, monitor interaktywny i kotary zaciemniające.

W wyniku całkowitej przebudowy poddasza wygospodarowano dziewięć funkcjonalnych pomieszczeń, w tym osiem przeznaczonych na sale lekcyjne i jedno mniejsze na pomieszczenie służbowe. Dzięki sześciu nowym lukarnom wszystkie sale na poddaszu są dostatecznie doświetlone. Poprawie akustyki w tych pomieszczeniach a także ich dźwiękoszczelności posłużyły wykładziny dywanowe, drzwi akustyczne i ścianki działowe wykonane z podwójnego materiału i wełny izolacyjnej.

Na etapie prac wykończeniowych związanych z aranżacją wnętrza zadbano o najmniejszy szczegół, dzięki czemu uzyskano niepowtarzalny efekt wizualny, będący połączeniem tradycji z nowoczesnością. Dominacja jasnych kolorów nadaje wnętrzu elegancji charakter i optycznie je powiększa. Koszty związane z realizacją przedmiotowego projektu w naszej szkole znacznie przekroczyły kwotę 4 mln zł.

Przy okazji kompleksowego zadania związanego z termomodernizacją i kapitalnym remontem szkoły przebudowane i wykończone zostały schody zewnętrzne od strony podwórza. Wszystkie pomieszczenia są na nowo umeblowane. Szkoła wzbogaciła się o szereg nowych instrumentów tym 2 nowe fortepiany, 3 pianina akustyczne i 4 pianina cyfrowe oraz niezbędnych do pracy i codziennego użytku sprzęt.

W trakcie termomodernizacji i towarzyszących jej prac budowlanych oraz wykończeniowych zastosowane zostały praktyczne, energooszczędne i nowoczesne rozwiązania. Kapitalny remont szkoły wpłynął na zmianę funkcji wielu dotychczasowych pomieszczeń. Dzięki realizacji tego projektu uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły stworzone zostały optymalne warunki do nauki i pracy, spełniające najwyższe standardy i normy sanitarne oraz bhp.  

Przeprowadzona w latach 2019-2020 termomodernizacja i przebudowa to nieoczekiwany zwrot wydarzeń w historii naszej Szkoły, który całkowicie odmienił jej losy, rozbudzając nadzieję na lepszą przyszłość i wiarę w to, że marzenia się spełniają. Skala przeprowadzonej inwestycji przerosła nasze najśmielsze oczekiwania, a to za sprawą dyrektora CEA w Warszawie p. Zdzisława Bujanowskiego, który odpowiedział na potrzeby naszej Szkoły udzielając ogromnego wsparcia finansowego także na zakup instrumentów i wyposażenia. W imieniu swoim i całej społeczności szkolnej kieruję podziękowania do wszystkich osób, które w jakikolwiek sposób przyczyniły się do realizacji tego projektu, oraz wykazały zaangażowaną postawę i chęć niesienia bezinteresownej pomocy na każdym etapie prac – dodała Magdalena Pacholik.

zdjęcia: Maja Czingon - Parzybót

Komentarze

Komentarze publikuje się korzystając z narzędzia Facebooka.
Użytkownik publikuje treść komentarza na własną odpowiedzialność i jest to jego prywatna opinia. Aby zgłosić naruszenie należy kliknąć link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i obowiązujące zasady korzystania z platformy Facebook dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/policies
Właściciel i wydawca portalu tugazeta.pl nie odpowiada za treść publikowanych komentarzy.
Aby dodać komentarz musisz w pierwszej kolejności być zalogowany na portalu facebook.com
Jesteś już zalogowany ? Odśwież stronę