ZSCKR odkrywa Łódź

Wycieczka integracyjna klas I - IV ZSCKR
2021-10-28 09:10

20 października 2021r. uczniowie klas I-IV Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Lututowie wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę integracyjną do Łodzi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od najstarszego parku w Łodzi, który powstał na początku IX wieku z części okolicznych lasów. Park Źródliska w całości uznany jest za pomnik przyrody oraz wpisany jest do Rejestru Zabytków. Znajdują się w nim rozmaite gatunki drzew i krzewów. Park porasta wiele wiekowych dębów, będących pomnikami przyrody. Ich wiek szacuje się na ok. 300 lat. Są one najcenniejszymi zabytkami na terenie parku. Następnym miejscem na mapie, które zwiedzaliśmy była Palmiarnia. Jest to jedna z najnowocześniejszych palmiarni w Europie. Oglądaliśmy w niej okazy roślin w pawilonie śródziemnomorskim, tropikalnym oraz bogatą kolekcję kaktusów. Wraz z przewodnikiem rozpoczęliśmy wędrówkę ulicami Łodzi, poznając historię i architekturę tego miasta. Pierwszym punktem był Księży Młyn - zwarta dzielnica mieszkalno -przemysłowa, będąca niezwykłym „miastem w mieście”, jest jednym z najciekawszych zabytków przemysłowych na świecie, a założycielem tego kompleksu był Karol Scheibler. Oglądaliśmy szeregi bliźniaczych domów robotniczych, osiedle przyfabryczne - jedno z najcenniejszych zabytków architektoniczno- urbanistycznych Łodzi. Przechodziliśmy obok dworca tramwajowego zwanego „Stajnią jednorożca”, obok znajduje się pomnik Jednorożca, przy którym zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Oglądaliśmy łódzkie murale - Łódź zwycięska, Czarny bocian. Spacerowaliśmy ulicą Piotrkowską, jedną z najbardziej znanych ulic w kraju, a jednocześnie jednym z najdłuższych polskich deptaków o długości około 4,2 km. Oglądaliśmy fasady budynków, które uginają się od ciekawych eklektycznych detali architektonicznych - kariatyd, płaskorzeźb, wykuszy. Podziwialiśmy Kamienicę pod Gutenbergiem, Kamienicę Salomona Bahariera, liczne pomniki: Kufer Reymonta, Ławeczkę Juliana Tuwima, Ławeczkę Stefana Jaracza, Fortepian Rubinsteina, Twórców Łodzi Przemysłowej, Lampiarza, Misia Uszatka, urocze ozdobne zdroje z wodą pitną z postaciami dzieci. Szliśmy słynną Aleją Gwiazd nawiązującą do filmowego dziedzictwa Łodzi. Na trasie naszej wycieczki znalazł się Pasaż Róży. To unikatowa przestrzeń na skalę europejską. Elewacja budynku pokryta jest kawałkami drobnych, pociętych nieregularnie luster, które tworzą mozaikę w kształcie róży. Spacerując łódzkim deptakiem przenieśliśmy się w świat baśniowej fantastyki. Na ulicy Więckowskiego 4 oglądaliśmy zaprojektowaną przez Wojciecha Siudmaka instalację „Narodziny Dnia”. Następnie podziwialiśmy Pałac Poznańskiego, by na końcu naszej wędrówki dotrzeć do Manufaktury. Manufaktura to dawna fabryka, w której znajdowały się tkalnie, przędzalnia, bielnik i apretura, farbiarnia, drukarnia tkanin i wykończalnia, oddział naprawy i budowy maszyn, ślusarnia, odlewnia i parowozownia, gazownia, remiza strażacka, magazyny, bocznica kolejowa oraz kantor fabryczny, pałac fabrykanta i budynki mieszkalne dla robotników. Obecnie po rewitalizacji starej fabryki znajduje się tu Centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe.

Wycieczka była bardzo udana, dopisała nam piękna pogoda i dobre humory. Zintegrowana młodzież wróciła do szkoły z planami na kolejny wyjazd krajoznawczy.