Od poniedziałku 8 listopada Polacy będą mogli składać wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną. Odpowiednie rozwiązania techniczne zostaną wdrożone dzień wcześniej - ogłosili ministrowie Janusz Cieszyński i Paweł Szefernaker.
Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które wkrótce znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej wydawanych w Polsce dowodów osobistych.
Zgodnie z ustawą – oficjalnie termin wdrożenia nowych dowodów osobistych zostanie ogłoszony w komunikacie Ministra Cyfryzacji i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, co najmniej 14 dni przed dniem wdrożenia rozwiązań technicznych określonym w tym komunikacie.
- Wiemy jednak, że wiele osób czeka na tę informację, dlatego już dziś możemy oficjalnie poinformować, że rozwiązania techniczne umożliwiające wydawanie nowych dowodów osobistych zostaną wdrożone w niedzielę 7 listopada, co oznacza, że Polacy wnioski o nowe dokumenty tożsamości będą mogli składać od poniedziałku 8 listopada – poinformowali ministrowie Janusz Cieszyński – sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Paweł Szefernaker – sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Rozwiązania dotyczące nowych dowodów osobistych wynikają z dostosowania prawa polskiego do wymogów prawa unijnego. Nowe dowody będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia, ponieważ one będą składać odciski palców. Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców – przypomniał minister Paweł Szefernaker. - Nowe rozwiązania pozwalają odpowiednio zabezpieczyć dowody osobiste w świecie, w którym bardzo wiele dokumentów jest fałszowanych. Taka sama procedura jest przy wydawaniu paszportów – obywatele są więc przyzwyczajeni do tej procedury - dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Dokumenty z odciskami palców i podpisem właściciela miały być wydawane w Polsce od 2 sierpnia. Termin został jednak przesunięty z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców.
Urząd Miejski w Wieruszowie:
Jak wynika z komunikatu przesłanego przez Departament Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, na 5 listopada od godz. 12:00 planowane jest całkowite zablokowanie dostępu do Rejestru Dowodów Osobistych dla urzędników w związku z wdrożeniem nowych rozwiązań technicznych.
Oznacza to, że 5 listopada br. od godz. 12:00 w Wydziale Spraw Obywatelskich nie będzie możliwe załatwienie spraw z zakresu:
Załatwienie powyższych spraw będzie ponownie możliwe w dniu 8 listopada 2021 r.
Departament Spraw Obywatelskich MSWiA informuje, że przerwa w obsłudze spowodowana jest koniecznością zapewnienia bezpiecznego wdrożenia z dniem 7 listopada 2021 r. rozwiązań technicznych umożliwiających wydanie dowodu osobistego zawierającego w warstwie elektronicznej odciski palców.
Ważne! Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać.