Kolejowe plany. Czy są realne?

PODZAMCZE - WIERUSZÓW - PIECZYSKA - CZASTARY
2015-10-16 12:36

Województwo łódzkie prowadzi konsultacje w zakresie „Studium integracji transportu kolejowego pasażerskiego z innymi środkami transportu”.  Lokalnym samorządom zostały przedstawione do zaopiniowania trzy warianty.  Jak podkreśla konsorcjum firm IDOM, przyjęte w studium rozwiązania są propozycjami działań leżącymi zarówno po stronie organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego gmin i powiatów na których zlokalizowane są stacje i przystanki osobowe oraz zarządcy infrastruktury i innych spółek PKP. S.A.

W przypadku stacji Wieruszów – Podzamcze w grę wchodzi wariant trzeci, który obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury obsługi podróżnych. Przygotowany jest pod kątem intensyfikacji obsługi linii, zwłaszcza w kontekście projektowanej budowy linii Wieluń/Złoczew – Bełchatów. - Ze względu na możliwą potrzebę krzyżowania na tej stacji pociągów pasażerskich należy wyposażyć stację w 2 krawędzie peronowe. Proponuję się budowę peronu w miejscu istniejącego peronu (przy jego poszerzeniu do 4 metrów i skróceniu do 150 metrów) oraz budowę drugiego peronu jednokrawędziowego na północ od istniejącego (w istniejącym poszerzeniu pomiędzy torami). Oba perony należy zlokalizować na wschód od budynku dworca tak, aby wejście na perony znalazło się na wysokości zachodniej ściany budynku dworcowego. Po wschodniej stronie należy także zlokalizować dojście w poziomie szyn na peron 2, zaś od peronu 1 – chodnik do zakrętu ul. Kolejowej. Wschodni kraniec peronu powinien znaleźć się w rejonie istniejącej, wyłączonej z użytkowania kładki. Postuluje się odbudowę kładki w formie uwzględniającej także rampy/pochylenie prowadzące na północną i południową stronę stacji. Schody z kładki prowadzić powinny także na peron 2. Dla zapewnienia możliwości dojazdu na stację transportem indywidualnym proponuję się utworzenie parkingu P&R po zachodniej stronie budynku dworcowego oraz ustawienie wiaty na 15 rowerów oraz 3 stojaków (6miejsc) przy północnym wejściu na kładkę – czytamy w dokumencie adresowanym do samorządów.

Co wspomina się o stacji Wieruszów – Miasto? Tutaj również postawiono na trzeci wariat, który  ze względu na obsługę pociągów dalekobieżnych obejmuje wydłużenie peronu do 300 m a także jego podwyższenie do 76 cm. - W miejscu istniejącego placu należy zlokalizować pętle autobusową, obsługującą przede wszystkim przelotowe kursy komunikacji PKS. Pętla może też służyć jako parking krótkoterminowy, ale dla dłuższego postoju należy wykonać parking P&R po zachodniej stronie ul. Fabrycznej (15 miejsc), aby zapewnić także miejsca postojowe, dla dojeżdżających od strony południowej. Ze względu na ruch autobusów należy też utwardzić drogę dojazdową do planowanej pętli. Obok pętli, w miejscu dawnego budynku stacyjnego należy umieścić wiatę rowerową (15 miejsc) oraz większą wiatę dla pasażerów (umożliwiającą postawienie biletomatu, automatu do napojów i oczekiwanie w warunkach zimowych). Stację należy wyposażyć w standardowy zestaw informacji pasażerskiej. Po stronie wschodniej, podobnie jak w wariantach 1 i 2, należy wykonać przejście przez tory – informują przedstawiciele IDOM.

W Pieczyskach mogłoby dojść do zmiany lokalizacji przystanku. - Jako nową proponuje się rejon przecięcia linii 181 z drogą gminną Górka Wieruszowska – Klatka (ul. Szkolna). - Choć z nowej lokalizacji przystanek nie stykałby się bezpośrednio z zabudową to jednak w zasięgu kilometra od stacji znalazłaby się większa ilość budynków. Ponadto przystanek mógłby pomocniczo obsługiwać także dojazdy do zakładów drzewnych Pfleiderer – Prospan oraz szkoły podstawowej w Pieczyskach. Proponuje się budowę peronu o wysokości 76 lub 55 cm ponad główką szyny po wschodniej stronie przejazdu drogowego, po północnej stronie torów, stycznie do drogi. Peron zlokalizowany byłby na terenie kolejowym. Na peronie należy ustawić wiatę przystankową punktową. Po południowej stronie przystanku, pomiędzy torem linii 181 a torem bocznicowym zakładów Pfleiderer – Prospan należy zlokalizować miejsca parkingowe parkingu Park&Ride (15 miejsc) oraz wiatę na rowery (15 miejsc). Dodatkowo po północnej stronie przejazdu, przy wejściu na peron należy umieścić stojaki rowerowe na 10 pojazdów. Zakłada się, że zadaszony parking P&R obsługiwać może dojazdy do zakładów Pfleiderer – Prospan (pasażerowie trzymający rower na stałe pod wiatą, korzystający z roweru na trasie stacja – zakład pracy). Parking P&R oraz stojaki rowerowe służyłyby dojazdom realizowanym w osi drogi Górka Wieruszowska – Bolesławiec. Do przeanalizowania zasadności przeniesienia obiektu zliczono i porównano liczbę gospodarstw domowych (liczbę domostw, a w przypadku budynków wielorodzinnych – szacunkową liczbę lokali mieszkalnych) w zasięgu lokalizacji obecnej oraz proponowanej. Analizy dokonano wyłącznie dla zasięgu 1 km od stacji, jako zasięgu najbardziej efektywnego w przyciąganiu pasażerów i jednocześnie najlepiej odzwierciedlającego różnice pomiędzy lokalizacjami. Dla orientacji oszacowano także liczbę mieszkańców znajdujących się w zasięgu. Wartość tę uzyskano mnożąc empiryczne dane dotyczące liczby gospodarstw domowych przez średnią liczbę mieszkańców przypadającą na gospodarstwo w danym powiecie (dane GUS z 2011 roku, Narodowy Spis Powszechny). Szacunek ten pozwala na precyzyjne uchwycenie różnic pomiędzy zasięgami dla poszczególnych lokalizacji. Relokacja przystanku Pieczyska pozwoli na niemal dwukrotne zwiększenie liczby obsługiwanych obiektów. W obecnej lokalizacji w promieniu kilometra od stacji znajduje się 76 gospodarstw domowych, zaś w lokalizacji proponowanej – 143, co odpowiada szacunkowej liczbie (odpowiednio) 248 i 466 mieszkańców. Proponowana lokalizacja jest też lepiej dostępna z sieci dróg kołowych, gdyż znajduje się przy drodze przelotowej, prowadzącej do sąsiedniej miejscowości gminnej – Bolesławca. W obecnej lokalizacji droga utwardzona kończy się na wysokości stacji.

Ostatnim przystankiem w powiecie wieruszowskim na linii kolejowej 181 są Czastary. W wariancie drugim sugeruję się wymianę obu peronów. Proponuje się skrócenie peronów do długości 150 m i podniesienie do wysokości 76 cm. - Zachodni kraniec peronu powinien znaleźć się na wysokości budynku dworcowego tak, aby dojście z placu przed dworcem na peron 2 nie wymagało nadkładania drogi. Peron południowy należy, ze względu na nienormatywną szerokość, przenieść na południową stronę toru. Należy uwzględnić postawienie na nowych peronach małej architektury (m. in. ławki z wiatami, gabloty z rozkładem jazdy pociągów). Dodatkowo wymianie powinny podlegać chodniki prowadzące od parkingu do peronów oraz przejście przez tory. Stacja Czastary w bezpośrednim sąsiedztwie nie posiada wielu zabudowań. Potencjalnie może ona jednak obsługiwać dojazdy z okolicznych, ludnych wsi: Sokolniki, Czastary, Walichnowy i Kąty Walichnowskie liczących łącznie ok. 4,5 tys. mieszkańców. Należy więc zapewnić infrastrukturę dla dojazdów z tych miejscowości, przede wszystkim transportem zmotoryzowanym. Plac przed dworcowy należy przystosować do wjazdu, postoju i oczekiwania autobusów (celem zachowania skomunikowani). Należy też w obrębie placu i na terenie do niego przylegającym przewidzieć 10 miejsc postojowych dla samochodów z ewentualnością dalszej rozbudowy. Dla dojeżdżających rowerem sugeruje się pozostawienie istniejących stojaków i ewentualnie poszerzanie ich liczby w ramach potrzeb. Stojaki należy przenieść pod wysunięte nad peron zadaszenie budynku dworca lub w inną lokalizację, gdzie nie będą stanowiły zagrożenia dla wysiadających z pociągu – czytamy w studium integracji transportu kolejowego.

Dodajmy, że proponowane zmiany mają szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę plany budowy nowej linii Wieluń – Bełchatów, której uruchomienie zapewniłoby połączenie południowo – zachodniego krańca województwa z Łodzią.

Galeria

Komentarze

Komentarze publikuje się korzystając z narzędzia Facebooka.
Użytkownik publikuje treść komentarza na własną odpowiedzialność i jest to jego prywatna opinia. Aby zgłosić naruszenie należy kliknąć link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i obowiązujące zasady korzystania z platformy Facebook dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/policies
Właściciel i wydawca portalu tugazeta.pl nie odpowiada za treść publikowanych komentarzy.
Aby dodać komentarz musisz w pierwszej kolejności być zalogowany na portalu facebook.com
Jesteś już zalogowany ? Odśwież stronę