Co z pociągami do Wrocławia?

Poseł pytał, ministerstwo odpowiedziało
2017-04-13 12:37

Dzięki modernizacji linii 181 na odcinku Oleśnica – Kępno, po 15-letniej przerwie, odbył się pierwszy przejazd lokomotywy, który otworzył możliwość dla funkcjonowania ruchu towarowego. Mieszkańców naszego regionu najbardziej ucieszyłoby wprowadzenie ruchu pasażerskiego, dzięki czemu pojawiłaby się alternatywna szansa na podróżowanie do Wrocławia. Czy jest choć cień nadziei na takie rozwiązanie? O to dopytywał ostatnio poseł Prawa i Sprawiedliwości Łukasz Rzepecki.

- Od kilku lat mieszkańcy terenów znajdujących się w „sąsiedztwie” linii kolejowej nr 181 wyrażają poparcie dla pomysłu reaktywacji połączeń relacji Wrocław Główny – Wieluń m.in. z uwagi na fakt, iż gospodarczo, społecznie, a przede wszystkim edukacyjnie związani są z miastem Wrocław, które np. w przypadku Kępna czy Wieruszowa znajduje się bliżej od ich właściwych stolic województw - wyjaśnia poseł z naszego okręgu. - Miasto Kępno znajduję się 70 km od Wrocławia, a 170 od Poznania, miasto Wieruszów znajduje się 80 km od Wrocławia, a 140 km od Łodzi. Pociąg relacji Wrocław Główny - Wieluń przejeżdżałby przez teren zamieszkały przez ponad 200 tysięcy osób tj. powiaty: wrocławski, oleśnicki, kępiński, wieruszowski, wieluński,

Jak dodaje poseł Rzepecki, zgodnie z opiniami lokalnej społeczności obecna komunikacja zbiorowa jest niewystarczająca. - Mieszkańcy, w dużej mierze studenci, muszą korzystać z przepełnionych i niepunktualnych busów, co jest jednym z powodów ich dużego zainteresowania tematem reaktywacji. Jednym z przykładów jest internetowa petycja reaktywacja.kolej.org.pl w sprawie przywrócenia połączenia pasażerskiego relacji Wrocław – Wieluń, którą poparło już kilka tysięcy osób.​ Również dwa przejazdy pociągów specjalnych po linii kolejowej nr 181, które zostały zorganizowane m.in. przy udziale samorządów gminnych i powiatowych kilka lat temu, przyciągnęły kilkaset osób popierających ten rodzaj transportu.

Pojawiła się odpowiedź z ministerstwa. - Na odcinku Kępno – Oleśnica - Kępno, zgodnie z Planem Transportowym, planowane jest uruchamianie wyłącznie połączeń regionalnych (stanowiących uzupełnienie krajowej siatki połączeń), których funkcjonowanie powinien zapewniać samorząd województwa - wyjaśnił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu. - W związku z powyższym w świetle Planu Transportowego obecnie nie jest możliwe zaangażowanie ministra właściwego do spraw transportu w organizowanie przewozów na odcinku Kępno – Oleśnica - Kępno, ani też połączeń dalekobieżnych, których trasa przebiegałaby przez ww. odcinek. Ponadto na stacjach: Kępno i Oleśnica przewidziane zostały skomunikowania pociągów międzywojewódzkich zamawianych przez ministra właściwego do spraw transportu, z pociągami zamawianymi przez samorządy województw kursującymi w relacjach przebiegających przez odcinek Kępno – Oleśnica - Kępno.

Według informacji ministerstwa, przewozy pasażerskie relacji Wrocław – Oleśnica – Kępno – Wieruszów - Wieluń – Herby Nowe – Częstochowa (i z powrotem), mogą być wykonywane na zamówienie samorządów województwa dolnośląskiego, wielkopolskiego, łódzkiego, śląskiego, a te póki co nie są zbyt skłonne do wydawania pieniędzy. Na jednej z ostatnich sesji Rady Powiatu w Wieruszowie tłumaczono, że przewozy byłyby możliwe przy udziale finansowym lokalnych samorządów. Kwestia ta wciąż pozostaje nierozwiązana.

Galeria

Komentarze

Komentarze publikuje się korzystając z narzędzia Facebooka.
Użytkownik publikuje treść komentarza na własną odpowiedzialność i jest to jego prywatna opinia. Aby zgłosić naruszenie należy kliknąć link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i obowiązujące zasady korzystania z platformy Facebook dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/policies
Właściciel i wydawca portalu tugazeta.pl nie odpowiada za treść publikowanych komentarzy.
Aby dodać komentarz musisz w pierwszej kolejności być zalogowany na portalu facebook.com
Jesteś już zalogowany ? Odśwież stronę